Kennisbank Oproepsystemen 5 tips voor alarmering van BHV

5 tips voor alarmering van BHV

2K
Sales

Deel

In dit artikel geven wij u 5 tips voor alarmering van uw BHV organisatie. De alarmering van uw bedrijfshulpverleningsorganisatie is de start van elk incident. Als de alarmering niet of slecht georganiseerd is zal de gehele BHV niet in actie komen en is uw BHV opleiding voor niets geweest. Sommige bedrijven geven veel geld uit aan dure en uitgebreide opleiding, dit is belangrijk voor een goede inzet. In het bedrijfsnoodplan denkt u na over de wijze van alarmering van uw BHV-organisatie. Grote bedrijven en gemeenten kiezen voor een apart alarmeringssysteem. Kleine en middelgrote bedrijven combineren bijvoorbeeld de alarmering en communicatie.

1. Maak onderscheid tussen alarmering en communicatie

Als we kijken naar communicatiemiddelen voor BHV organisaties zien we dat deze communicatiemiddelen in twee cruciale onderdelen geknipt kunnen worden. Het eerste onderdeel is alarmering en het tweede onderdeel is communicatie. Zonder alarmering is er geen communicatie en zonder communicatie zal de inzet niet gestroomlijnd lopen. In kleine organisaties kunt u de alarmering en communicatie combineren door bijvoorbeeld voor beide processen een portofoon te gebruiken.

2. Kies een betrouwbaar alarmeringssysteem

Een betrouwbaar alarmeringssysteem zorgt ervoor dat BHV’ers ten alle tijde gealarmeerd kunnen worden. Het alarmeren van BHV’ers is mogelijk via WhatsApp, een BHV app of een traditioneel oproepsysteem. Het is ook mogelijk om een combinatie van deze producten te gebruiken. Moderne oproepsystemen ondersteunen zowel traditionele pagers als apps. Op deze manier heeft u een combinatie van de beste producten. De BHV app geeft u bijvoorbeeld mogelijkheid om automatische aanwezigheid bij te houden of uw locatie te delen. Een traditioneel oproepsysteem daarentegen zal blijven werken bij grote stroom- en netwerkuitval en/of brand in het pand. Met een betrouwbaar systeem heeft u het beste van beide.

3. Koppel de brandmeldcentrale

Een brand wordt meestal als eerste gedetecteerd door een brandmeldinstallatie. Niet alle brandmeldinstallaties zijn gekoppeld aan de brandweer waardoor de BHV eerst zal moeten zoeken. Met een koppeling naar de brandmeldinstallatie (via ESPA 4.4.4.) bent u direct op de hoogte van een calamiteit en ziet u op uw app of portofoon waar de brand is. Het is mogelijk om direct te antwoorden en daarmee de brand te bevestigen naar bijvoorbeeld de brandweer.

4. Oefen regelmatig

Oefening baart kunst. De alarmering van uw BHV organisatie zal niet vaak opgestart worden. Dit is direct de reden dat u deze procedure moet oefenen. Zelfs ervaren brandweermensen hebben soms even tijd nodig om alle procedures goed te doorlopen bij het vertrekken uit de kazerne. Een BHV’er heeft gemiddeld genomen minder inzetten dan een professionele hulpdiensten en moeten deze procedure daarom goed oefenen. Met een checklist kunt u voorkomen dat er cruciale processen vergeten worden.

5. Evalueer de alarmering

Na afloop van elk incident is het belangrijk om deze te evalueren en met elkaar te bepalen of de huidige alarmeringsstructuur en systemen nog passend zijn bij de organisatie. Deze evaluatie kunt u combineren met een volledige incident-evaluatie. Neem hierin op zijn minst de volgende punten op: snelheid van BHV, daadkracht van BHV, deskundigheid van BHV, samenwerking, inzettactiek en geoefendheid.